We zien steeds vaker dat adviseurs (lees: externen) ingehuurd worden om dit soort problemen op te lossen. Vaak zien bedrijven dit als tijdelijke krachten, mensen die bij een implementatie of reorganisatie de boel op poten moet zetten. Daarna loopt het wel vanzelf en wordt het contract met de consultant (CIO) niet verlengd.
Ik ben benieuwd hoe het project, zoals beschreven in het artikel, verlopen is en of alle werknemers ook als werknemer beschouwd worden en dus al hun vragen beantwoord worden.
Mijn visie is dat er een CIO in dienst is en blijft. Deze kan vanuit ICT/Marketing/Communicatie of extern aangesteld worden. Soms kunnen dit dan mijns inziens meerdere personen in 1 functie zijn, een CIO-team. Zij dragen zorg voor het informatiemanagement en de koppeling tussen ICT en business. Vaak blijkt dit de koppeling te zijn tussen eerstelijn en tweedelijn, en tussen front en back office. Deze uitleg zorgt vaak voor meer begrip bij werknemers.
Is het mogelijk CIO's tussen het management en de werkvloer in te laten opereren of moeten zij altijd zitting nemen in het MT en waarom?
Met groet,
Danny Peters