Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

In kaart brengen van de organisatie

  • Danny Peters (EVC)

    Hallo,

    Als CIO is het goed en nuttig om de huidige organisatie in kaart te brengen, dat moge duidelijk zijn. De methoden en technieken om dit te doen zijn legio, maar welke methodiek werkt nu het beste als ik in kaart wil brengen wie ik in huis heb en wat ze kunnen? Daarbij wil ik ook in kaart hebben wat de ideale situatie zou zijn.

    Stelling: Om informatie te ontsluiten is het noodzakelijk eerst vast te leggen welke informatie je hebt (in het bijzonder welke informatie in welk hoofd zit).

    Mee eens of niet mee eens?

    Met groet,

    Danny.

  • Gerrit

    Danny haal jij informatiebeleid en kennismanagement hier niet door elkaar? Informatiebleid brengt de infrastructuur en de middelen in kaart om efficient en effectief de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Kennismanagement optimaliseert de in de human capital aanwezige kennis vanuit de sociotechniek en principes voor de organisatieontwikkeling. De cio verbindt de businessmanager en de techneut en moet vanuit het bedrijfsbeleid de voorwaarden scheppen om met ict de bedrijfsprocessen te beheersen en de continuiteit van de onderneming te bevorderen. Het is een ander perspektief in een turbulente economie, waarin bedrijven moeten zien te overleven.

  • Danny Peters (EVC)

    Mooie woorden Gerrit.

    Dat is precies wat ik bedoelde. Ik probeerde de koppeling te maken tussen het informatiebeleid en het kennismanagement, want zitten ze echt zo ver van elkaar? Kun je zeggen dat informatiebeleid los staat van kennismanagement? Ik denk het niet. Als je in het kader van informatiebeleid in kaart gaat brengen welke infrastructuur er is en welke ICT er aanwezig is, dan zeg je eigenlijk dat je in kaart wilt hebben hoe informatie door de organisatie stroomt. Daarnaast wil je in het kader van kennismanagement weten welke kennis (informatie/gegevens) in de organisatie rondzweeft in de hoofden en die leggen we dan weer vast in de ICT en infrastructuur.

    Mmm, ze liggen dichter bij elkaar dan men denkt.

    Hoe gaan CIO's om met deze verantwoordelijkheden om? Is hij of zij verantwoordelijk voor zowel het informatiebeleid als voor het kennismanagement? Nee toch?

    Met groet,

    Danny Peters

    EVC produkties

  • Gerrit

    Ze hebben alles met elkaar te maken en zouden heel dicht bij elkaar moeten liggen. De harde lijn is vaak een korte termijndenken. Een beetje CIO weet ook vanuit de business imperative de disciplines te verbinden. Ook daar zie je dat kennis persoonsgebonden is en dat referentiekaders letterlijk een wereld van verschil kunnen maken. DE CIO bestaat dus niet ! De noodzaak van een synthese tussen de bedrijfskundige en mensgerichte insteek wordt steeds meer onderkend.